Vysoké Tatry vyhlásili toto leto za Európsku destináciu roka 2019. Čo to znamená pre členov našej „masky“ a región?
Boli toho na jar plné médiá. Prestížny cestovateľský magazín a vydavateľstvo Lonely Planet vyhlásil Vysoké Tatry za destináciu roka 2019.
V desaťčlennom rebríčku turistických destinácií Tatry skončili na prvom mieste aj pred španielskym Madridom, chorvátskou Istriou, švajčiarskou riviérou, či islandskou arktickou cestou.
Lonely Planet je značka
Rozoberme si najskôr význam takéhoto ocenenia. Pravdou je, že za rok takýchto rebríčkov a odporúčaní kam cestovať v médiách vidíme mnoho.
Lonely Planet je ale jedno z najväčších turistických vydavateľstiev na svete. Má veľa fanúšikov a prestíž, preto význam jeho odporúčaní má o čosi väčšiu váhu.
Od americkej CNN po francúzsku ELLE
Tatranský časopis Modrá Lanovka vo svojom letnom čísle urobil analýzu, v akých svetových médiách sa Vysoké Tatry ako odporúčanie pre dovolenku v súvislosti s rebríčkom Lonely Planet objavilo.
Zoznam je vskutku zaujímavý. Nachádzajú sa v ňom mediálne domy s vysokým dosahom a veľkým počtom sledovateľov, ako CNN, Paris Match, Elle, The Irish Times, Daily Mail, či belgická verejnoprávna televízia RTBF.
Dosah na nás
Ako môžu teda takéto rebríčky pomôcť našej „maske“, naším členom a regiónu? Majú význam?
Všetko nasvedčuje tomu, že áno. Veci sa menia. Ak sa pozrieme napríklad desať rokov dozadu a porovnáme štruktúru návštevníkov s dneškom, turistov z ďalekých krajín v Tatrách rázne pribúda. Na chodníkoch k chatám už nestretávame iba Poliakov, Čechov, Maďarov, či Nemcov, ale čoraz častejšie ľudí z krajín, ako sú Singapur, India, Argentína, Malajzia, Austrália.
Čo to znamená?
Malo by nás toto objavovanie Tatier ľuďmi zo vzdialenejších krajín zaujímať? Odpoveď je znova áno. Hovorí za to viacero faktorov.
V dnešnej dobe, keď význam cestovného ruchu rastie, sa táto zvesť o Tatrách prúdiaca do sveta už nezastaví. Je to aspoň najviac pravdepodobná možnosť.
Tatry sú aj Slavkov a Mlynica
Už dnes príklady Veľkého Slavkova, Novej Lesnej, Veľkej Lomnice, Mlynice, Štôle ukazujú, že veľkej časti turistov je jedno, či sa ubytujú priamo v centre Starého Smokovca, alebo „dole v Slavkove“. Z ich pohľadu ide o tú jednu destináciu.
Ďalším faktorom je nárast prírodného a mäkkého turizmu. O tomto fenoméne v rozhovore rozpráva manažér kancelárie MAS Pro Tatry, o.z. Ladislav Sisák. Práve tento druh turizmu ponúkajú vidiecke sídla.
Príležitosť
Suma sumárum, ocenenia a rebríčky, v ktorých sa Vysoké Tatry začali a s najväčším predpokladom budú ďalej objavovať, takisto s tým spojený nárast záujmu o náš región občanov aj zo vzdialenejších krajín. S týmto vývojom treba počítať pri tvorbe dlhodobých plánov v oblasti projektov, súvisiacich s turizmom, ale aj pri každodennom manažmente prevádzok, ktoré majú niečo spoločné s cestovným ruchom.
Mimo hlavnej sezóny
V prípade firiem a živnostníkov tu ide napríklad o cielenie marketingových aktivít. V prípade obcí o rozhodovanie, akú infraštruktúru a investície v obci potrebuje najviac.
Projekty, ktoré v obciach rozširujú možnosti trávenia voľného času, atrakcií, alebo ich „iba“ jednoducho ešte viac skrášľujú, sú „babkami k babce“ impulzmi pre rozvoj turizmu.
Turisti zo zámoria nikdy nebudú v Tatrách a pod Tatrami väčšinoví, vedia ale mix klientov skvelo doplniť. Napríklad mimo hlavnej turistickej sezóny, keď Slováci a Poliaci do Tatier chodia menej. Takisto ich zlákajú veci, o ktoré sa Slovák, či Poliak zaujímať do hĺbky nebude. Naša lokálna gastronómia, nápoje, architektúra, zvyky.