Budovanie a rozvoj cyklotrás je základom DNA našej MAS. Pri otvorení najväčšieho úseku v tomto roku sme nemohli chýbať.

Jednak sme dostali od Vysokých Tatier pozvánku. Téma nás zaujíma, navyše s naším členským mestom Vysoké Tatry na projektoch cyklotrás spolupracujeme.

Oplatilo sa. Prestrihnutiu pásky predchádzali tri pútavé prezentácie nabité cykloinformáciami. To najzaujímavejšie vám v nasledujúcich riadkoch povieme.

Dlhá cez 8,7 kilometra

Najskôr ale základné informácie o novej cykloceste.

Trasa začína v Tatranskej Lomnici pri Slnečnom dome a končí v Tatranskej Kotline pri lokalite Čárda. Tam sa napája na cyklochodník do Spišskej Belej a Ždiaru. Má dĺžku 8,748 kilometra. Široká je 3 metre. Povrch tvorí štrk, náročnosť trasy je rekreačná.

Nájdete na nej 6 odpočívadiel. Stavbári museli ponad potoky a kamenné rokliny postaviť 7 mostov.

Sedem premostení a šesť odpočívadiel na 8-kilometrovom úseku.
Jeseň trase pristane.

Cena 1,7 milióna eur

Mesto na stavbu získalo 1,4 milióna eur z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Interreg V-A Poľsko-Slovensko.

Keď sa minulý rok zistilo, že na šiestich úsekoch nečakane premoká, na odstránenie tejto prírodnej prekážky sa doplatilo z vlastného rozpočtu 360-tisíc eur. Konečnú cenu stavby tak možno vyčísliť na 1,76 milióna eur.

Prednášky boli nabité „cyklo“ informáciami.

Poľská časť je kratšia

Stavať sa začalo v apríli 2018. Eurofondový projekt sa oficiálne ukončí v decembri tohto roku. Súčasťou programu bola aj poľská časť projektu. V Zakopanom cezhraničnú výzvu využili na stavbu 760-metrového cyklochodníka priamo v meste.

Dobrá nálada počas prestávok.

Nájdete ho pri skokanskom mostíku. „Využili sme ho na spojenie okolitých už existujúcich cyklotrás, ktoré vedú do časti Kuźmice. Pre tých, ktorí to u nás ešte tak nepoznáte, ide o východiskový bod pre najkrajšie a najznámejšie túry v poľskej časti Tatier,“ hovorí Anna Dębowska z Oddelenia stratégií a rozvoja mesta Zakopané.

Začali už v 2010

Slovenská časť cyklotrasy sa nerodila ľahko. Proces začal už v roku 2010. Pre sériu zdržaní v povoľovacom procese sa od pôvodných termínov vzdialil na niekoľko rokov.

Problém bol s vysporiadaním pozemkov, ktoré patrili viacerým vlastníkom. To, že na trase nájdete územia s tromi stupňami ochrany národného parku, vrátane toho najvyššieho, rýchlosti stavby tiež nepomohlo. V roku 2019, keď problémy s pozemkami vyriešili, bolo treba zase niektoré z predošlých povolení začať vybavovať nanovo.

Barbora Čarnogurská z MAS Pro Tatry a Tibor Tarbaj z tatranskej radnice.

Nevzdávali to

„Administratívna časť bola najväčšia výzva, avšak zvládli sme to a teraz stojíme na dokončenom chodníku,“ neskrýval na otvorení cesty emócie Tibor Tarbaj, investičný pracovník z oddelenia investícií, regionálneho rozvoja a projektov mesta Vysoké Tatry. Ani stavebne to nebola prechádzka ružovou záhradou. Spomínali sme močariská a divoký lesný terén. Tatranci to ale zvládli.

Z Lomnice na bicykli zo Zakopaného.
Kolegovia. Tibor Tarbaj, Karolina Wróblewska, Anna Dębowska, Zuzana Hlavatá.

„Choďte k Bielej vode“

Tibor Tarbaj prezradil, ktorý je jeho najobľúbenejší úsek trasy. Zoberte jeho slová ako tip na víkend. Keď vyrazíte z Lomnice a prekrižujete turistický chodník z Bielej vody na Zelené pleso, čakajú vás krásne premostenia, drevené mostíky, ponad lesné potoky a roklinky. Aj na oko je to nádherné. Zobrali sme bicykel a jeho slová išli overiť. Fotografie hovoria sami za seba.

Využite mapy

Na začiatku cesty pri Slnečnom dome nájdete mapu s ďalšími tatranskými cyklocestami, na ktoré sa môžete z trasy napojiť, alebo ak nie sú priamo spojené, nájdete ich blízko od nej do pár kilometrov. Netreba si nič fotiť, cez QR kód sa vám mapa objaví v mobilnom telefóne.

Trasa sa stáva aj akousi súčasťou okruhu Tatier. S malými úsekmi, keď treba na chvíľu vyjsť ne bežnú cestu, sa po cyklotrasách už dá cez Spišskú Maguru, Nový Targ prejsť do Zakopaného.

Polovica z veľkého okruhu hotová

Agnieszka Pyzowska z Európskeho zoskupenie územnej spolupráce
Tatry
na otvorení uviedla, že z plánovaných 160 kilometrov okruhu je po dokončení troch etáp už viac ako 80 hotových a v prevádzke. S bočnými cyklotrasami bude mať celý okruh až 250 kilometrov. Agnieszka na obrázkoch ukázala aj najkrajšie časti, inšpiratívne pre budúce projekty hocikoho, kto chce stavať cyklotrasy. Napríklad premostenie cyklocesty na už nefungujúcej železničnej ceste neďaleko Čierneho Dunajca, alebo na cyklistické zázemie prerobenú železničnú stanicu v Podczerwonom.

Ak vás téma tatranského cyklookruhu zaujala, podrobnosti a množstvo fotografií nájdete v tomto pdf, alebo na webe projektu.

Skokový nárast cyklistov

Agnieszka Pyzowska prezradila ešte jednu potešujúcu informáciu.
Počet cyklistov na tatranských cyklotrasách (na oboch stranách medzištátnej hranice) výrazne stúpa.

Organizácia Ezús Tatry namerala takýto trend:
Rok – počet cyklistov na cestách tatranského okruhu

  • Roky 2015/16 – 50 000
  • Roky 2018/19 – 290 000
  • Roky 2020/21 – 600 000

Bude asfalt?

Vráťme sa k novému úseku Lomnica – Kotlina. Mnohí ľudia sa pustili do debaty, či by na ceste nebol vhodnejší asfaltový povrch. Niektorí hovoria, že pre rekreačný oddychový charakter cesty zvolený prírodnejší terén postačuje. Iní, že pre korčuliarov a galuskárov asfalt treba. Sú aj názory, že asfalt by bol vhodný aspoň na niektorých úsekoch. Uvidíme, čas preverí a ukáže. Pri dnešných cenách by bolo potrebné na nový asfalt vynaložiť približne 660-tisíc eur.

Tešíme sa

Aby nedošlo k omylu, pre istotu to zopakujeme ešte raz. Na realizácii tejto trasy sa naša MAS Pro Tatry nepodieľala. Napriek tomu jej aj týmto článkom a príspevkami na našom facebooku venujeme pozornosť. „Plneniu nášho cieľa v oblasti cyklotrás pomáha každá nová, nie je až tak dôležité, kto ju postavil. Navyše v priamej geografickej línii sa už začal realizovať úsek z Nového Smokovca do Tatranských Zrubov, ktorý sa finacuje z jednej z našich výziev,“ spresnil manažér našej kancelárie Ladislav Sisák (na snímke s Barborou Čarnogurskou a prednostkou Vysokých Tatier Máriou Fábryovou).