Z Tatranských Zrubov do Nového Smokovca sa už od marca viete dostať i po novom cyklochodníku. Modernizáciu financovalo mesto Vysoké Tatry z jednej z výziev MAS Pro Tatry.
Do kancelárie sme dostali z mesta Vysoké Tatry odkaz: „Stavba cyklotrasy je hotová.“ Pre nás to znamenalo okrem iného úlohu vybrať sa na miesto a vykonať kontrolu.
Ocitli sme sa na novej komunikácii so zošitmi a metrami v ruke. Áno, premerať rozmery chodníka bolo jednou z jej častí. „Môžem s potešením povedať, že všetky parametre projektu, tak ako bol schválený, napríklad šírka chodníka, povrch a termín, boli dodržané,“ hovorí manažér kancelárie MAS Pro Tatry Ladislav Sisák. S kontrolou mu na mieste pomáhala kolegyňa z kancelárie, ekonomická manažérka Barbora Čarnogurská.
Dotácia 42-tisíc eur
Pozitívny výsledok kontroly znamená, že mesto už môže požiadať riadiaci orgán Programu IROP o platbu. Dotácia z výzvy MAS 5.1.2 B1 IROP (zameraná na investície do cyklistických trás a súvisiacej podpornej infraštruktúry) predstavuje 42 056,43 eur. Cena stavby po úpravách rozpočtu vrátane spoluúčasti mesta činí 75 183 eur.
Chopili sa príležitosti
Ladislav Sisák oceňuje prístup mesta k projektu: „Pracovníci radnice sa výzvy chopili veľmi dobre. Napriek tomu, že sa im v projekte vyskytla aj jedna opravná administratívna povinnosť, stihli termín, pričom vzniklo pekné a funkčné dielo.“
Cyklistika v našej DNA
Sisák priznáva, že práve fáza „dokončenia“ projektov ho v práci v MAS motivuje najviac. „Už to nie je o tom, že mlátime len administratívne papiere v kancelárii, ale vidíme konkrétny výsledok, ktorý môžu reálne využiť ľudia.“ Tento projekt má pre nás v MAS Pro Tatry ešte špeciálnu príchuť navyše. Písali sme o tom viackrát v článkoch na našom webe. Práve s cieľom rozvíjať cyklistickú infraštruktúru pod Tatrami vznikla naša MAS Pro Tatry. Cyklotrasy sú súčasťou našej DNA.
Ľudia na chodníku od prvej chvíle
Cyklochodník začali používať ľudia od prvej chvíle, ako ho stavbári dokončili. Hovorí viceprimátorka Vysokých Tatier Alžbeta Nedorostová (na titulnej snímke): „Vidím na ňom bežcov, s postupným otepľovaním aj viac cyklistov. Chodník využívajú na vychádzky aj žiaci materskej škôlky.“ Mestská škôlka sa nachádza pri začiatku trasy v Novom Smokovci. Podľa Nedorostovej chodník obľubujú aj dôchodcovia a rodiny s deťmi. Tu pomáha jeho trojmetrová šírka, ktorú možno označiť za nadštandardnú. V zime zase poslúži na beh na lyžiach.
Keď mestský parlament schvaľoval zapojenie mesta do projektu, Alžbeta Nedorostová neváhala a hlasovala za. „Bol by nerozum nevyužiť možnosť dotácie z MAS, investičné oddelenie navrhlo po analýze viacerých možností zmodernizovať túto trasu,“ spresňuje.
Aj chodci
Investičný pracovník mesta Vysoké Tatry Tibor Tarbaj pripomína, že ide o združenú komunikáciu pre cyklistov a chodcov. Tak o tom informujú aj dopravné značky na začiatku a konci trasy. Tarbaj spresňuje jej parametre: „Presná dĺžka dosahuje 1 177 metrov, pričom približne kilometer z nej má štrkový povrch, zvyšok od čerpacej stanice po železničnú zastávku Sibír zase asfaltový.“
Na bicykel z električky
Integráciu viacerých druhov dopravy stavba podporuje tým, že začína pri autobusovej a električkovej zastávke v Tatranských Zruboch a v Novom Smokovci tiež končí pri zastávke autobusu a električky. Najmä tatranské električky majú vo svojich vozňoch štedré priestory pre bicykle. Ľudí doslova nabádajú zobrať si ich so sebou a „skombinovať“ nejakú cestu bicykel + vlak. V Novom Smokovci v rámci projektu v asfaltovej časti trasy inštalovali tiež štyri stojany na bicykle a tri lavičky, na ktorých si môžu cyklisti a chodci oddýchnuť.
Za polroka takmer 10 kilometrov
Ladislav Sisák reaguje na občasné hlasy skeptikov, ktorí zašomrú, že pri dokončenom úseku ide len o jeden kilometer. „Dôležité je robiť aspoň niečo v rámci aktuálnych možností. Ak nemáme naraz financie na sto kilometrov, aj jeden sa počíta, ak k nemu neskôr pribudne ďalší a neskôr ďalší. Takto postupne pridávaním jedného, druhého oka siete vzniká celá plánovaná cyklosieť.“
Rovnako to vníma investičný manažér Tibor Tarbaj: „V októbri sme otvárali 8,7 kilometrový úsek z Tatranskej Kotliny do Tatranskej Lomnice. Teraz sme v marci a už máme 9,8 kilometra nových cyklotrás, musíme len pokračovať.“
Prenádherná príroda
Ladislav Sisák upozorňuje na výnimočné prírodné prostredie, do ktorého je trasa vložená: „Tá možnosť vidieť z bicykla Slavkovský štít, rýchlo rastúci les, potôčiky, počuť spev vtákov, …. sa mi zdá azda zo všetkého najatraktívnejšia. Trasa je pekný nerušivý technický prvok v tomto prostredí.“
Ladislavova kolegyňa Barbora Čarnogurská pripája postreh k ďalšej z polemík, objavujúcej sa v Tatrách. Či by nebolo lepšie mať asfalt na celej dĺžke trasy? „Práve k tejto čarovnej prírode mne osobne viac sedí prírodný povrch, veď aj preto máme horské bicykle.“ Barbora hovorí, že už sa nevie dočkať, kedy si príde trasu vyskúšať s rodinou.
IROP u nás končí, programov je ale viac
Jednou horšou správou medzi spomínanými dobrými je, že v gescii MAS v nastupujúcom programovacom období končí program IROP (z rezortu Mirri), ktorý obsahoval výzvy, podporujúce stavbu cyklotrás. „Program PRV, ktorý po novom budeme riadiť minimálne najbližšie roky ako jediný, žiaľ priamu dotačnú podporu cyklotrás neobsahuje,“ vysvetľuje Ladislav Sisák. Na druhej strane, cyklotrasy stále podporujú iné dotačné schémy, napríklad cezhraničný Interreg, či programy Prešovskej župy.
Ak ste dočítali až potiaľ, rozlúčime sa s jedným odporúčaním. Zoberte bicykel a choďte si trasu vyskúšať! Bývate ďaleko, napríklad v Poprade, alebo na Štrbskom Plese? Vyskúšajte v praxi toľko spomínanú kombinovanú dopravu. Príďte k trase s bicyklom električkou. Môžete si tak vybrať aj zastávku, na ktorej vystúpiť. Sibír, alebo Tatranské Zruby.
Súvisiace články: