MAS Pro Tatry išla na nitrianske výstavisko, aby v stánku predstavila región a jeho reálie. Návštevníkov zaujali rôzne veci od tatranských sladkostí po samotný koncept MAS.
Ministerstvo pôdohospodárstva minulý týždeň v národnom výstavisku Agrokomplex hostilo Výstavu živočíšnej výroby a tradícií slovenského vidieka.
Naša MAS Pro Tatry dostala ponuku zúčastniť sa ako vystavovateľ. Neváhali sme a povedali áno. Z Prešovského kraja do Nitry s vlastnou expozíciou prišla aj MAS Horná Topľa.
Čipkárka, mydlár …
Skutočne prítomných „masiek“ bolo ale viac. Niektoré totiž miesto vlastnej prezentácie volili vyslanie nejakého remeselníka zo svojho územia. Účelom bolo predstaviť najmä regionálne produkty.
„Videli sme tam čipkárku, mydlára, prútikára a mnohé iné tradičné remeslá,“ upresňuje Daniela Ferková z našej kancelárie MAS (na titulnej snímke za pultom stánku). Práve tá obsluhovala náš stánok a štyri dni komunikovala s návštevníkmi výstavy.
Oplatilo sa ísť?
A či sa do Nitry so všetkým tým nákladom oplatilo vycestovať?
Myslíme si, že áno. Efektov, podnetov a zážitkov sa totiž nakopilo hneď niekoľko.
„Zobrali sme so sebou a dali ľuďom napríklad ochutnávať naše tatranské tatramelky (na snímke). Mnohí tieto keksíky nepoznali a tak im zachutili, že sa na ne veľmi pýtali,“ pokračuje Daniela. Z Tatrancov v Nitre prezentovali svoju činnosť napríklad aj Štátne lesy TANAP-u.
Ľudia si z pultu brali tatranské mapy, bedekre a turistické informácie. Ak to ľudí z dolniakov podnieti k návšteve hôr, budeme radi.
„Kde premáva Modrá Lanovka?“
„Veľmi zaujal aj časopis o Tatrách Modrá Lanovka. Mnohí sa pýtali, kdeže to presne premáva. Vysvetľovala som, že nikde, lebo ide o časopis o tatranských témach s nadčasovým obsahom a nie skutočnú lanovku,“ smeje sa Daniela.
Rozsah výstavy kvôli pokračujúcej pandémii bol podstatne menší, ľudia napriek tomu prišli.
Zaujímali sa o MAS
Zaujímavé pre nás bolo, že ľudia sa pýtali na samotné Miestne akčné skupiny (MAS). Mnohí o nich počuli prvýkrát.
„Využili sme príležitosť a radi sme ich zoznamovali s tým, čo robíme. Každá propagácia, aj na prvý pohľad skromná, babka k babce, sa vypláca,“ hovorí Daniela.
Odpovedali sme príkladmi
Z reakcií niektorých ľudí bolo možné vycítiť skepsu k eurofondom. „Tu som rýchlo kontrovala konkrétnymi príkladmi, napríklad drobných podnikateľov, či obcí, ktorí s nami už podpísali zmluvy na dotácie. Verím, že ak načrtnem konkrétny projekt, čo z peňazí bude, na čo presne sa do života ľudí pretavia, ľudia si k eurofondom znova získajú dôveru a azda aj nové pozitívne očakávania,“ dodáva Ferková.
Po hodnotení našej účasti na výstave v kancelárii k Dankiným slovám pridávame úplný súhlas. Na propagáciu možností a činnosti MAS treba využiť každú príležitosť. Osobné stretnutia a slovná komunikácia rezonujú silno.
Stretnutie so šéfom PPA
Na záver ešte jedna zaujímavosť. Sladké keksíky si prišiel ochutnať aj riaditeľ Poľnohospodárskej platobnej agentúry Jozef Kiss. „Hoci nebol čas vysvetľovať dopodrobna naše pripomienky a nápady na zjednodušenie riadenia eurofondov, krátke stretnutie nás potešilo,“ zakončila Daniela Ferková.