Podpísali sme prvú zmluvu na čerpanie nenávratného finančného príspevku z našich výziev. Mesto Svit s pomocou programu IROP postaví cyklotrasu smerom na Batizovce.
V našej MAS Pro Tatry nastal veľký moment!
Po rokoch príprav, metodických školení, výberov hodnotiteľov, stretnutí a konzultácií so záujemcami a neskôr vyhlásení siedmich (teraz „bežiacich“) výziev, podpisujeme prvú zmluvu s príjemcom nenávratného finančného príspevku z programu IROP. Je ním mesto Svit.
Inými slovami, po množstve papierovej roboty prichádza niečo hmatateľné. Niečo, kvôli čomu trávime hodiny v kancelárii a za počítačmi. Práce na stavbe cyklotrasy vo Svite začínajú už teraz v júni.
Išli sme do Svitu
Podpis zmluvy bola výborná príležitosť vybrať sa do Svitu a porozprávať sa s jeho primátorkou Dášou Vojsovičovou (na titulnej snímke). Zaujímali nás podrobnosti o cyklochodníku a jej názory na fungovanie MAS.
Po zvítaní sme sa s primátorkou podelili o našu tézu, že nie je náhoda, že Svit je prvým, ktorý podpisuje zmluvu. Pretože patrí k najaktívnejším členom MAS Pro Tatry. Či už ide o dopytovanie sa na výzvy, telefonáty, návštevy v našej kancelárii, účasť na školeniach a online stretnutiach.
„Obzeráme sa po každej výzve“
Primátorka Dáša Vojsovičová sa takému hodnoteniu a porovnávaniu trocha bráni. “Ide tu o niečo iné. Jediným pravidelným príjmom mesta sú dane a preto sa obzeráme po každej príležitosti, ako získať peniaze z iných zdrojov, sledujeme pozorne všetky vyhlasované výzvy. To je všetko,“ hovorí.
Podpis zmluvy primátorka vníma v každom prípade tiež ako úspech. Teší sa, že veci sa už dali do pohybu. Svit ako prvý žiadosť v rámci našej „cyklo“ výzvy „MAS špecifický cieľ 5.1.2 B1 IROP (pre obce)“ aj podal.
Hodnotili 14 mesiacov
Ako istý nedostatok na zlepšenie vidí primátorka v projekte dĺžku posudzovania žiadosti o pridelenie nenávratného príspevku. „V tomto prípade celý proces trval 14 mesiacov, čo je relatívne celkom dlhý čas,“ spresňuje.
Jednak chce, aby občania videli a využívali výsledky projektov čím skôr. Vníma tiež praktické dôvody. „Za taký čas sa niekedy život uberie iným smerom a niektoré parametre projektov sa môžu stať aj neaktuálne,“ povedala.
Nápad s parkoviskom
V spojitosti s cyklotrasou napríklad došlo k definitívnemu určeniu podoby rekonštrukcie železničnej trate do Popradu. Súčasné železničné priecestie pri železničnej stanici na ceste do Batizoviec tak zanikne, popod koľaje sa bude prechádzať podchodom. Ten bude od terajšieho priecestia vzdialený zhruba 200 metrov. Práve pri súčasnom priecestí začína budúca cyklotrasa.
Tu Svit zareagoval kreatívne a plány železničiarov zamýšľa využiť v prospech projektu cyklotrasy. „Zánikom priecestia sa z terajšej cesty fakticky stane slepá ulica. Preto by sme ju chceli používať ako parkovisko pre tých, ktorí chcú navštíviť lokalitu bagroviska. Rokujeme už s majiteľom cesty, Prešovským samosprávnym krajom, či by také využitie umožnil,“ pokračuje primátorka.
Nová krásna rekreačná zóna
Tu sa dostávame k ďalším detailom projektu. „Podmienky výzvy kládli určité limity, čo sa týka dĺžky cyklocesty, aj počtu jej prvkov. To ovplyvnilo naše rozhodnutie o jej umiestnení,“ hovorí primátorka Vojsovičová. Cyklochodník tak od spomínaného železničného priecestia povedie k podjazdu pod diaľnicou. Tesne za ním sa napojí na existujúcu komunikáciu vedúcu do Batizoviec.
Okrem hlavnej z podmienok výzvy vyplývajúcej idey, umožniť ľuďom bezpečnú cestu za službami aj na bicykli, Svitovčania veria, že nová cyklotrasa výrazne zatraktívni aj pripravovanú rekreačnú zónu.
Lavičky, altánok, WC …
Na ňu chce mesto premeniť súčasné okolie štrkovísk. „To znamená, že skultivujeme ich brehy, osadíme lavičky, altánok, aby si ľudia mohli opekať, WC, aby sa nemuseli obzerať po kríkoch, a podobne, … “ opisuje ďalšie súvislosti primátorka.
Prírodné kúpalisko sa zo štrkoviska však nestane. Bráni tomu jeho pohyblivé podložie, pre plavcov predstavuje neželané riziko.
Cyklochodník však využijú rybári, rodiny s deťmi, zaľúbené páry na romantické prechádzky. V tomto kontexte je jasné, prečo chce mesto autá návštevníkov zachytiť na parkovisku pri železničnej trati a nepúšťať ich k vode a do lesíka.
Povzbudení pri „B1“ podávajú ďalšiu žiadosť
Mesto Svit úspech pri získaní peňazí z výzvy IROP povzbudil. Keď MAS Pro Tatry oznámilo, že v „cyklo“ schéme ostalo „nevyužitých“ približne 39-tisíc eur, Svitovčania sa o ne rozhodli žiadať v ďalšom hodnotiacom kole. „Aj nás trocha potešilo, priznávam, že ostatné obce neprejavili záujem, lebo vieme presne, kde ich použiť,“ hovorí s úsmevom primátorka.
Reagujú na zub času
Mesto Svit chce tieto peniaze použiť na opravu prasklín a obrubníkov na cyklochodníku do Popradu. „Aj preto teraz dúfame vo väčšiu rýchlosť posudzovania, aby sa praskliny medzitým nezväčšili a oprava nebola náročnejšia,“ hovorí Vojsovičová.
Na populárnej cykloceste do Popradu už veru začína hrýzť zub času. Nedávno mesto z vlastných zdrojov na tomto cyklochodníku opravilo zvlnený povrch asi v 20-metrovej dĺžke. „Riešili sme ho ako havarijný stav, vymenili kompletný povrch a podložie. Voda, ktorá sa uložila do vápenca, nám takto ukazuje svoju silu,“ odkrýva podrobnosti primátorka.
Sieť cyklociest hustne
Okrem tejto populárnej cyklocesty do Popradu Svitovčania využívajú cyklochodník aj do Lopušnej doliny. Ten sa po novom rozširuje aj o odbočku do malebnej dedinky Lučivná. Naspäť do Popradu sa dá pedálovať, ak máte viac času, aj turistickejšou alternatívou po „vápenke“ cez Spišskú Teplicu, čím vzniká akýsi cyklistický okruh. Predminulý rok zase mesto rekonštruovalo cyklocestu pri hlavnej ceste 1/18 smerom na západ.
„Teda pri stavbe cyklotrasy pri Štrkoviskách nejde o nejaký izolovaný projekt, cestu, ktorá niekde v strede začína a aj končí. Naopak, systematicky budujeme a kompletizujeme sieť cyklotrás,“ vsádza do kontextu túto najnovšiu cykloinvestíciu.
Takmer ako v Piešťanoch
Vo Svite sa bicykel medzi ľuďmi stáva vskutku veľmi populárny. V tomto mesto pripomína už viac južné Slovensko ako svojich severných susedov. K obľube bicyklov prispela aj pandémia, keď mnoho ľudí kvôli ochrane nechce cestovať verejnou dopravou.
Do práce pešo, na bicykli na hoľu
Nedá sa neopýtať, či do práce na radnicu chodí na bicykli aj primátorka?
„Do práce chodím pešo, chcem vidieť, čo sa v meste deje, stretnúť a porozprávať sa s ľuďmi,“ odpovedá na otázku, ale razom upresní: „Aj vzhľadom na vek, človek už nemladne, používam elektrobicykel. To mi umožňuje vybrať sa aj na dlhšie a náročnejšie výlety, napríklad mám rada výjazd na Kráľovu hoľu.“
Primátorke poďakujeme, že si našla pár minút a ešte sa opýtame, či predsa len netreba ešte niečo dodať, niečo, na čo sme sa nepýtali?
Stavať budú domáci
„Azda to, že súťaž na zhotovenie stavby sa podarilo vyhrať domácej firme. Podľa mňa ide o výhodu, pretože môžeme predpokladať, že domáci si na diele dajú viac záležať, ako firma z iného kraja, ktorá sa po stavbe zbalí, odíde a neriskuje kontrolu ľudí,“ dodala primátorka Dáša Vojsovičová.
Čo dodať na záver? Budeme sa snažiť zaujímavými snímkami zdokumentovať aj stavebné práce a najmä kolaudáciu. Osadenstvo kancelárie našej MAS sa teší, ako vlastnými nohami novú cyklocestu na dvoch gumených kolesách otestuje.
Môže vás tiež zaujímať:
„Leto 2021: Aké eurofondové výzvy môžu využiť malí podnikatelia pod Tatrami?“